TECHLAB på Hadsel VGS
Denne uka var TECHLAB på besøk hos informatikk- og medieproduksjonslinjene på Hadsel VGS i Stokmarknes.
Med lærer Mahandri hadde vi på forhånd avtalt at vi skulle dele elevene inn i passende store grupper og gi dem tilpassede oppgaver basert på deres fag; informatikk eller medieproduksjon.
Elevoppgaver
Elevene fikk følgende oppgaver:
Informatikk skulle lage en tutorial med Dynamics 365, presentert i Hololens 2, mens
Medieproduksjon skulle lage en kort film som kombinerte VR in-game opptak med eksternt opptak av en VR-bruker.
Oppgavene skulle forstås, læres, løses og presenteres på 4 klokketimer.
Jeg møter ikke videregåendeelever til daglig, så det er vanskelig å vite hvordan de ville motta og løse slike oppgaver. Heldigvis var elevene både våkne, klare og engasjerte, og tok tak i oppgavene med vigør, selv om de er inne i de siste dagene av skoleåret.
Utstyrsliste
Følgende utstyr hadde jeg med:
Hololens 2 med Dynamics 365 guides installert
Apple Vision Pro med amerikansk Apple ID,
Meta Quest 3,
Chromecast for strømming av innhold fra Quest 3,
4G wifi-router, uten restriksjoner på strømming,
En Windows 11 laptop med Dynamics-applikasjonen installert (den kjører ikke på Mac OS) og
Macbook Pro.
hvordan leverte elevene?
Elevene presterte over all forventning!
Denne gjengen beviser at de kan løse relativt komplekse oppgaver med kun en kort introduksjon.
Det er veldig interessant og viser at det er et stort potensiale for videregående elever når de skal videre ut i lære eller arbeidslivet.
Resultat
De to gruppene på informasjonsteknologi laget hver sin Dynamics 365 guide, eller interaktiv tutorial med hologrammer. Gruppe 1 laget en tutorial som viser hvordan man skal bytte minnekort på en Nintendo Switch, mens gruppe 2 laget en guide på hvordan man bruker et brannslukningsapparat.
Begge IT-gruppene oppdaget en viktig ting å huske på med hologrammer forankret til QR-koder og deres relasjon til fysiske objekter. Nemlig at objekter og QR-kodens posisjon ikke kan endre seg fra gang til gang, da blir hele guiden feil.
De to gruppene på medieproduksjon løste også sine oppgaver godt. De skulle kombinere spillopptak av VR video med eksternt opptak av en som bruker VR. Gruppe 3 laget en beat saber video hvor flere videoer var samkjørt.
Den siste gruppen, gruppe 4, laget en vittig video, på nøyaktig 30 sekunder, som viste hvordan en det kan oppleves med VR for en førstegangsbruker. Veldig høy kvalitet over redigeringen og en veldig tydelig og dagsaktuell stil.
TECHLAB takker Hadsel VGS og lærerene med Mahandri i spissen for å ta oss i mot og gi oss tid.