Rask Prototyping med Nord Universitet
3d print og prototyping i Forretningsutvikling. ORG2006
Høsten 2024 har TECHLAB og Nord Universitet kjørt oppstartskurs i rask prototyping her på Nord Universitet, Campus Helgeland.
Prosjektet defineres som prototyping i dobbelt forstand,
1) vi tester noe nytt i faget forretningsutvikling, og
2) studentene prototyper fysiske objekter.
Prosjektet oppsummert:
TECHLAB brukte ca 40 timer til gjesteforelesning, møter med studentene, rådgiving og printing.
Nord Universitet leide våre to filament-printere i perioden.
-
I en verden med stadig raskere teknologisk utvikling og økte klima- og bærekraftsutfordringer blir bedrifter kontinuerlig utfordret til å realisere nye forretningsmuligheter.
Teknologibasert forretningsutvikling vil gi innsikt i hvordan tankesett og metoder for entreprenørskap, bærekraft og digitalisering kan utvikle nye og etablerte virksomheter.n text goes here
-
Hvorfor gjør vi dette?
Studentene som går Økonomi, digitalisering og forretningsutvikling har på 3. året faget Forretningsutvikling (ORG2006).
Vi mener at ved å forstå skapelsesprosessen sammen med markeds -og forretningsforsåelsen får studentene økt innsikt og forståelse for utviklingsprosjekter.
I iterative prosjekter som dette, er kostnaden av timer brukt mye større en materialkost (printer og materiell). Det meste av tiden går med til markedsforståelse, undersøkelser, iterasjonsdesign, behovsanalyse og teknisk tegning.
Fra idé til ferdig produkt
Det er flere grunner til at prototyping er viktig. Studentene som går forretningsutvikling får gjennom dette konkrete erfaringer med hvordan man går fra det å ha en idé, til å gjøre det til et ferdig produkt.
Samtidig får elevene en forståelse av at kostnaden med prototyping ikke nødvendigvis ligger i selve produksjonskostnaden, men gjere kan ligge i timene brukt på markedsforsåelse, markedsavklaring, iterasjondesign og markedsundersøkelser. Et menneskes tid koster gjerne mer enn produksjonskostnaden, i alle fall med slike objekter som de har printet ut.
Vi presenterer også 3d design til studentene gjennom en innføring i Shapr3d. Som student har man tilgang mye gratis programvare, inkludert Sharp3d og Fusion 360 (og mange, mange flere).
Studentene får også en økt forståelse for hvordan produkter blir skapt. Forskjellen på injection-modling, fres, 3d print og andre metoder blir tydeligere når vi snakker om hvordan de skal nå nettopp sitt produksjonsmål.
Selve gjennomføringen
Gjennom høsten 2024 har TECHLAB vært inne i klasserommet og undervist om 3d printing. Vi har vist studentene hvordan en filament-printer fungere, hvordan de kan komme i gang meg å tegne selv og hva som finnes ute på offentlige markedsplasser av forskjellige modeller.
Vi har kjørt en kort opplæring på Shapr3d, Bambu Slicer og materialer vi bruker for 3d print.
Gjennom designprosessen har vi også rådgitt elevene på hvordan de bør skape objektene. Etter diskusjoner og noen iterasjoner var elevene klare for å printe ut, og da har vi sammen med studentene satt på print og ettergått kvaliteten i selve objektet. De fleste produktene krevde flere iterasjoner for å oppnå ønsket nivå, da har vi sammen med studentene funnet ut av hvordan man skal løse de utfordringene.
Det hele kuliminerer i en gruppevis presentasjon hos TECHLAB, før studentene drar videre til Momek og Industrial AM for en inspeksjon av deres høymoderne metallprinter.
Selve kurset i prototyping er ikke obligatorisk, likevel har alle tre gruppene levert flere iterasjoner til 3d print, og vært tilstede på diskusjoner og dialog. Vi i TECHLAB er spesielt imponert over studentenes dedikasjon og evne til å ta til seg ny kunnskap.
3 forskjellige produkter
Basert på antall elever var det naturlig og dele klassen i 3 grupper med 4-5 elever per gruppe.
Gruppe1 jobber med Bang-støtta. Til de som ikke kjenner det er bang-støtta en revolusjonerende støtte for å holde oppe ben under behandling på sykehus. Uten Bang-støtta må det gjerne flere sykepleiere til for å holde oppe et ben, mens med støtta kan dette enklere betjenes av en person.
Gruppe2 består av katte-elskere, og en deltager har en katt med slitasjeskade, artrose, i ryggen. Dette gjør det vanskelig for katten å bøye seg ned for å spise. Gruppe 2 bestemte seg derfor for å lage et stativ som hever matskålen, slik at den kommer i purrfekt høyde.
Gruppe3 har på Kroglia Kulturgård som sin bedrift. Folkene bak Kroglia Kulturgård er vaskeekte drivjern med mange baller i luften, men for gruppen var koblingen mellom låve-utleie og selskapsproduksjon vanskelig å direktekoble til 3d print. Derfor testet de ut å lage markedsmateriell. nemlig nøkkelringer formet som et ku-øreoppheng. Dette kan Kroglia Kulturgår bruke som lokalprodusert giveaway til nye -og gamle kunder.
Utstyrsbibliotek
Vi bruker TECHLABs eksisterende utstyrsbibliotek til gjennomføringen av dette kurset.
filamentprintere
TECHLAB har to filament-printerne,
Bambu Lab X1 og
Bambu Lab P1S
Våre to printere, Heimdall og Bifrost, fra Bambu Lab er begge brukervennlige og driftssikre. De er forutsigbare og leverer gang på gang. Studentene har gruppevis vært hos TECHLAB og satt på prints.
Materialer
Til studentprosjektene brukes stort sett ABS filament i forskjellige farger og fra forskjellige leverandører.
Programvare
Vi har brukt Shapr3d til tegning, men ønsket programvare har vært opp til studentene selv å avgjøre.
Til slicer, altså programvaren som gir instruksjonssettet til 3d-printernen, har vi brukt BambuStudio. BambuStudio har også, naturlig nok, svært god kompabilitet med Bambu Labs sine printere.
Vi valgte å ikke benytte oss av resin-prototyping denne gangen, rett og slett fordi prosessen er for skitten, kompleks og lite brukervennlig. Det er riktignok noe som vurderes til neste kurs.
Oppsummering
Vi TECHLAB setter pris på muligheten og tilliten til å delta og gjennomføre rask prototyping sammen med lærere og elever i ORG2006.
Vi ser frem til å diskutere videre med beslutningstagere i Nord Universitet over nyttår for å se hva vi kan gjøre videre med prototyping og andre fagfelt.