Nordic VR forum 2024

vr

I år, som i fjor, var TECHLAB representert på Norges største fagsamling for virtuell virkelighet, nemlig Nordic VR Forum som gikk av stabelen på Hamar 6., 7. og 8. november.

Dagene var fullspekket med betraktninger, erfaringer og faglig påfyll rundt VR-implementeringer fra hele Norden. For oss var det spesielt viktig og interessant å lære om bruken av VR i helsesektoren og til arbeidsformidling.

Torsdagen startet med en innledning av Keith fra VRINN etterfulgt av stortingsrepresentant Anna Molberg (H), som ønsket oss velkommen med en inspirerende prat om hvordan kjente teknologier som gaming, VR og KI bør hjelpe neste generasjon arbeidstakere. Hun snakket åpent om hvordan teknologien kan brukes for å inkludere dem som står utenfor samfunnet.

Unity

Spillmotoren Unity fungerer som en overordnet plattform hvor man kan lage og distribuere innhold til de fleste enheter vi bruker i dag – alt fra Apple Vision Pro til mobiler, gaming-maskiner, enkle mobilspill og opp til Meta Quest 3. Unity støtter nær sagt hele spekteret av enheter.

Verktøykassen i Unity blir stadig bedre, og nå finnes det svært gode løsninger for å lage en app én gang og deretter distribuere den til forskjellige plattformer. Unity håndterer alt fra tekstur-oppløsninger til interaksjonsmetoder. Rita Merkl fra Unity holdt også en kort workshop hvor hun viste hvordan man kan lage et Mixed Reality-prosjekt.

Rita Merkl, Unity presenter “XR content creation with Unity”
Foto Kay Tomas Bertheussen / TECHLAB

Orion fra Meta

Laura Carstens fra Meta snakket om “The road to Orion” – kodenavnet på Metas neste-generasjon gjennomsiktige AR-briller som viser hologrammer (eller en potensiell fremtidig generasjon, siden det foreløpig ikke er bekreftet). Dette er spennende saker! Uheldigvis hadde hun ikke med seg et par Orion som vi kunne teste, men vi fikk høre hennes betraktninger.

Metas prototype av AR brillen Orion med tilhørende “compute puck” og armbånd med tracking. Fotokreditt Meta

Personlig setter jeg pris på at Meta har finansielle muskler til å fortsette utvikling, iterasjon, design og prototyping innen dette segmentet, som kan beskrives som “avanserte datamaskiner formet som briller”. Hadde det ikke vært for Mark Zuckerberg og de andres tro på dette - ville segmentet VR og AR vært på et helt annet sted.

Laura kunne også fortelle at Meta har et svært dyktig team med AI utviklere i Oslo. Hun påpekte at reguleringsdirektivene under utarbeidelse i Norden og EU skaper utfordringer for bedrifter som Meta og andre teknologigiganter. Jeg er for å verne om data og privatliv, men spørsmålet er hva kostnaden blir – risikerer vi å miste arbeidsplasser til USA eller Asia?

Meta satser videre med nylanserte Quest 3s og etterhvert AR brillene Orion.

Lara Carstens, Meta,
foto TECHLAB

HTC Polygon Streaming

Det var mange gode foredrag på formiddagen, inkludert John Dabil fra HTC, som presenterte flere spennende temaer. Spesielt interessant var deres samarbeid med den svenske tilbyderen Vobling om VR FIRE TRAINER, som vi planlegger å demonstrere sammen med Nordland Fylkeskommune.

HTC demonstrerte også sin spennende streamingteknologi, HTC Polygon Streaming. Den kan du se mer av her ved denne linken:

Eller ved å scanne QR koden i dette bildet med mobilen.

Strømming av polygoner direkte til din mobil. Velkommen til fremtiden. 

Helsinki XR Center

Erson Halili fra Helsinki XR Center delte spennende innsikt fra deres arbeid med prosjekter, implementering og VR-brukerreiser.

Helsinki XR Center har en fysisk lab utstyrt med diverse maskinvare til utleie, kontorplasser og inkubator for over 30 selskaper innen XR. Erson poengterte også at XR-markedet nå er modent og klart for videre utbredelse.

Brannslokking med Jotun

I 1976 brant Jotuns hovedkvarter i Sandefjord, og seks menneskeliv gikk tapt. Siden da har Jotun hatt et sterkt fokus på sikkerhet, med mål om nullvisjon for brann og uønskede hendelser globalt.

Magnus Mackay fortalte at Jotun har kjøpt inn 70 Meta Quest-headset som er distribuert til deres internasjonale lokasjoner. Ved å samarbeide med HR og IT på de forskjellige fabrikkene, sikrer de god lokal forankring. VR brukes til branntrening nå, men headsettene planlegges brukt til flere formål i fremtiden.

Helge Bjordal fra Nagelld var også representert som utvikler av Fire Safety Training 2.0-løsningen.

Det er inspirerende at Jotun deltar på Nordic VR Forum, da de representerer industrien som aktivt tar i bruk løsningene og teknologien vi andre diskuterer.

XR-hype med Jani fra Fynd

Jani Leskinen fra Fynd Reality diskuterte hvor XR og VR står i dag. Som salgsleder i Finland presiserte han viktigheten av å identifisere og satse på prosjekter med høyt volum. For oss i TECHLAB er dette særlig relevant når vi ser etter løsninger som kan rulles ut i Nordland fylke.

Flere innlegg fremhevet også viktigheten av å finne de interne evangelistene og bygge videre på deres engasjement.

Digitale tvillinger fra Sopra Steria

Scott Leaman fra Sopra Steria, en Microsoft MVP med erfaring i Mixed Reality, snakket om prosjektet Holocare som bruker HoloLens. Han presenterte også et prosjekt for innendørs navigering, der LiDAR brukes til å lage en punkt-sky eller mesh over et bygg. Dette kan for eksempel hjelpe brukere på Oslo S å navigere til nærmeste Vinmonopol ved hjelp av mobilen, uten å bruke GPS, men basert på en romlig mesh.

Helseteknologi med Fornix

Senere på dagen var det fokus på helseteknologi og erfaringer med arbeidstrening i VR. Markus Haraldseid fra Fornix delte positive erfaringer fra et prosjekt i samarbeid med Kirkens Nødhjelp i Irak, der VR brukes til å behandle ofre for kjønnsbasert vold.

Markus Haraldseid fra Fornix
Foto Kay Tomas Bertheussen / TECHLAB 

VR i arbeids- og inkluderingsbransjen

Dagens siste sesjon var en erfaringsutveksling med Prima og Orbit Arena om deres bruk av VR i arbeid og inkluderingsbransjen. De delte flere gode eksempler og hadde gode resultater å vise til, blant annet innen språkopplæring.

Oppsummering

Nordic VR Forum er en viktig arena for TECHLAB. Nettverket vi bygger her er verdifullt, og vi får innsikt i en teknologi med stort potensiale. Selv om utfordringer eksisterer, ble det tydelig på forumet at disse kan overkommes, slik at VR kan implementeres i opplæring, trening eller mental helsetrening.

Vi tar med oss gode ideer og inspirasjon for veien videre. Hvis din bedrift vurderer VR-implementering, kontakt oss i TECHLAB for å høre hvordan vi kan hjelpe.

Neste
Neste

NESO høstmøte 2024