Meta Quest Pro
Pro-versjonen av Quest 2
Hvis Quest 2 var hodesettet som gjorde VR allemannseie, er Quest Pro VR-hodesettet det som fikk Meta til å revurdere sin prisstrategi. Hodesettet ble ca. 30% billigere kort tid etter lanseringen.
Når det er sagt, skyldtes neppe prisnedgangen at hodesettet var dårlig - det ble bare dårlig mottatt. For Quest Pro er faktisk veldig bra når alt kommer til stykket.
Hovedendringer fra Quest 2
Bedre skjerm
Hovedsansen i VR er øynene, så skjermen er naturligvis viktig. Quest Pro har betydelig bedre kontrast og sortnivå enn Quest 2. Den har også 37% flere piksler, noe som gjør alt innhold klarere.
Sweet-spoten på skjermen er også større, noe som gjør det enklere å justere brillene dit de er klare, og Quest Pro egner seg bedre for deling blant flere brukere.
Håndkontrollere
I Quest 2 spores håndkontrollene av hodesettet som ser håndkontrollerens posisjon i forhold til hodesettet. Distansen beregnes deretter og gjenspeiles i det virtuelle miljøet (VR).
Med Quest Pro har håndkontrollene sine egne kameraer og sensorer som sporer verden rundt seg. Dette betyr at håndkontrolleren vet hvor den er, uavhengig av om den ser hodesettet eller ikke. Dette gir økt stabilitet og kvalitet.
Pass-through med farger
Hodesettet sporer sin egen posisjon ved hjelp av kameraer. Disse kameraene kan også brukes til å sende et bilde av omverdenen inn til brukeren. Dette åpner for muligheter med AR eller utvidet virkelighet selv om hodesettet i utgangspunktet er dekket foran.
Med Quest Pro er den store nyheten sammenlignet med Quest 2 at dette bildet vises i farger. Dette gir en svært naturlig opplevelse av Mixed Reality (XR/AR) med Quest Pro.
Raskere og mer effektiv SoC (chip)
Grafikk- og prosessorbrikken som driver Quest Pro (Snapdragon XR+) er også rundt 50% raskere enn brikken som driver Quest 2.
En raskere og mer effektiv brikke resulterer i bedre grafikk med høyere oppdateringsfrekvens og mindre hakking (lagging). Hakking i bildet er ofte årsaken til simulatorsyke (kvalme). Den største årsaken er en mismatch mellom balansenerven og opplevd sanseinntrykk, og dette kan enkelt løses og unngås.
Komfort
Komfort er subjektivt, men Quest Pro er utformet mer som en maske og oppleves av meg i alle fall som mer behagelig å ha på over lengre tid.
Det er også mulig å gløtte under hodesettet for å se den virkelige verden utenfor,
noe som er positivt hvis man raskt skal se på noe eller simulere noe i VR.
Andre funksjoner
- Ansiktssporing for smilende avatarer
- Øyesporing for naturlig blinking
I Techlab er vi opptatt av at våre kunder og samarbeidspartnere skal forstå mulighetsbildet som ligger i VR-teknologi. Ta kontakt med oss for å teste forskjellige hodesett, en samtale eller en demonstrasjon.