Apple Vision Pro
Apple har endelig inntatt VR- og AR-markedet, men hva betyr det?
Apple har en evne til å lansere polerte produkter i allerede etablerte og mettede segmenter med suksess:
iPod ble lansert da MP3-spillere allerede var etablert.
iPhone ble lansert da mobiltelefoner var etablert.
Apple Watch ble lansert da smartklokker allerede var tilgjengelige, og
AirPods ble lansert da trådløse hodetelefoner var tilgjengelige.
Kan Apple gjenta suksessen i VR- og AR-segmentet med Vision Pro?
Først og fremst, hva er Apple Vision Pro?
Vision Pro er Apples første VR/AR-headset. Det festes til hodet og drives enten av et batteri (2 timer) eller kobles til strøm (hele dagen).
Vision Pro er kraftig og har samme prosessorkraft som en ny Mac. Det er en Mac, bare denne er ment til å brukes montert til fjeset ditt. Det kjører de samme applikasjonene som iOS, iPadOS og Mac OS – altså alle apper som støtter Apple Silicon. Kjente apper som Safari, Keynote, Photoshop, Lightroom, iMessage, FaceTime og Photos vil vises som store virtuelle skjermer som svever foran deg.
Vision Pro bruker ikke eksterne kontrollere, men styrer input ved hjelp av øyefølging (eye-gaze), bevegelsessporing og mikrofoner.
Det lar deg se verden rundt deg ved å strømme video fra omgivelsene. Du kan altså se omgivelsene selv om øynene er dekket av et ugjennomsiktig deksel og skjerm. Akkurat som når du tester AR-modeller på mobilen din.
Headsettet har en skjerm på utsiden, slik at andre i rommet (barn, samboere og kjæledyr) kan ha "øyekontakt" med deg uten at du trenger å ta av deg headsettet.
Dette føles virkelig som en dystopisk fremtid hvor "øyekontakt" er en videostrøm av øynene dine. Et kamera inne i headsettet projiserer bildet på en skjerm på utsiden av VR-headsettet.
Prisen. Yikes!
Det første som må nevnes, er prisen. 3499$ oversettes til omtrent 45 000 kroner inkludert merverdiavgift, avhengig av valutakursen når Vision Pro blir tilgjengelig i Norge. Dette blir uansett en kostbar investering.
Fra et bedriftsperspektiv kan prisen være lettere å svelge. Kan det brukes av flere brukere? I teorien ja, men Vision Pro er ikke kompatibelt med briller, så brukeren må enten bruke linser eller kjøpe egne brilleglass til Vision Pro. Dette gjør Vision Pro til en personlig enhet. Ser vi på Apples andre enheter som Watch, iPad og iPhones, har de alle begrenset deling mellom individer.
Dette er et svært kraftig headsett med Apples M2-chip. Vision Pro er kraftigere enn maskinene de fleste av oss bruker til daglig, både på jobb og privat. Apple har også utviklet en egen brikke, Apple R1, for å behandle inndata fra sensorsystemet.
Apple argumenterer for at Vision Pro kan erstatte en bærbar datamaskin med flere skjermer, et stereoanlegg, mikrofonoppsett, fotoapparat og mer.
Det er verdt å merke seg at Microsoft Hololens 2, som selges som et bedriftsverktøy med bedre muligheter for flerbrukere, for øyeblikket koster det samme, 3500$. Vision Pro er mer moden og avansert enn Microsoft Hololens 2 mtp brukergrensesnitt og sensorikk.
Sensorer
Apple viser til en imponerende spesifikasjonsliste for Vision Pro. Tilsynelatende har de ikke har spart på noe. Når man ser listen over sensorer i dette headsettet, så mener Apple alvor. Dette er en enhet som fortjener betegnelsen "Pro", hvor hovedfokuset er å komme ut på markedet slik at utviklere kan begynne å bygge applikasjoner og finne de beste løsningene.
Kamera
Vision Pro har 14 kameraer som hjelper til med å fange detaljer både inne i og utenfor headsettet. 10 kameraer (2 hovedkameraer, 4 nedovervendte kameraer, 2 TrueDepth-kameraer og 2 sidevendte kameraer) på utsiden av headsettet registrerer omgivelsene dine. Samtidig sporer 4 IR-kameraer inne i headsettet øynene dine og utfører 3D-skanninger av øyet.
LiDAR-sensor
LiDAR-sensoren (som har vært tilgjengelig på iPad/iPhone siden 2020) brukes til å måle avstander ved hjelp av lys og skape en 3D-kartlegging av verden rundt deg. Den brukes også i FaceID-systemet for å skanne og identifisere ansiktet ditt. På Vision Pro sitter LiDAR-sensoren foran og i midten, rett over nesen, og gir deg et perfekt utsyn til verden rundt deg. Den skaper også en 3D-modell av ansiktet ditt som headsettet bruker som en avatar under FaceTime.
IR-kamera
IR-kamera spiller en viktig rolle i å kunne "se i mørket". Vision Pro har 4 IR-kameraer inni og noen på utsiden for å hjelpe til i svakt lys.
Mikrofoner og lyd
Det ble nevnt under presentasjonen at Vision Pro har et "mikrofonarray" med 6 mikrofoner. Det har også utvendige høyttalere som kan simulere surroundlyd. Eventuelt kan man bruke AirPods for en fullstendig lydopplevelse.
4K per øye – OLED-skjerm
For å kunne gjengi omgivelsene med høy nøyaktighet, kreves en svært god skjerm. Skjermen på Vision Pro er blant de beste i verden og matcher kun noen få av Varjos headsets. Skjermen støtter 90 Hz, eller 96 Hz når du ser film og videoer med 24 Hz.
"Killer app"
Fordelen med at headsettet allerede kjører på Apple Silicon M2, er at alle apper allerede kan kompileres og kjøres på Vision Pro. Med relativt få endringer kan apper til iPhone, iPad og Mac OS allerede tilpasses og kjøres på Vision Pro. Apple fokuserer imidlertid lite på dette aspektet i sin demonstrasjon og markedsføring av Vision Pro.
Hvorfor? Jeg tror det er fordi Meta (tidligere kjent som Facebook) allerede er etablert i akkurat dette segmentet med fullstendig VR-opplevelse.
Kanskje "Killer appen" i første omgang rett og slett er en problemfri brukeropplevelse? Med apper vi allerede kjenner, brukerkontoer vi allerede er logget inn på, og våre vanlige applikasjoner som vises som store skjermer foran oss med all vår vanlige data tilgjengelig.
De fullstendige VR-opplevelsene for trening, simulering og spill vil komme etter hvert som markedet modnes -og Apples VR-løsning har flere brukere.
Apple Vision Pro vs. Meta Quest 3
Mark Zuckerberg mister ikke nattesøvnen over Apples lansering av Vision Pro av flere grunner.
Apple bekrefter Metas satsing på VR- og AR-teknologi – "Metaverse", som de kaller det. Nå er de to store teknologiselskaper som forkynner det samme teknologiske budskapet rundt romlig databehandling (spatial computing).
Produktlinjen Quest (og Meta Quest 3) er mye billigere. Lanseringsprisen til Quest 3 er 499$. Åpenbart er dette et billigere headsett å produsere. Men med så stor prisforskjell mellom Vision Pro og Quest 3 er kanskje sistnevnte god nok?
Apple Vision Pro fokuserer ikke på trening og raske bevegelser slik som Meta Quest gjør. I Apples markedsføring sitter skuespillerne vanligvis rolig og avslappet. Mens Meta fokuserer på trening og at folk skal opp fra sofaen - og bevege seg mer.
Meta er allerede etablert i dette markedet, med over 20 millioner solgte Quests globalt. Quest 3 lanseres høsten 2023 – lenge før vi får Vision Pro.
...Og dessuten var Meta først ute med å kalle ett av sine headsett for Pro.
Unity
visionOS, operativsystemet som kjører på Vision Pro, støtter Unity. Dette er positivt fordi det gjør det mulig å flytte eksisterende applikasjoner som brukes på Pico eller Quest i dag. Dette hjelper studioene som leverer programvare, og betyr at vi i fremtiden vil kunne kjøre de samme applikasjonene på Quest, Vision Pro, Index, Pico, PC, Mac, mobiler og andre enheter.
Ta kontakt med oss i Techlab for å diskutere mulighetene med Vision Pro eller andre VR- eller AR-headset.
Vi ser frem til å endelig kunne teste Apple Vision Pro i 2024... eller kanskje før?