Sandnessjøen VGS TIP og TIF

10 desember var TECHLAB på besøk hos to klasser på Sandnessjøen VGS, TIP og TIF VG1.

Elev som begeistret tester Apple Vision Pro

Neste generasjon arbeidstagere

Elevene på videregående er neste generasjons arbeidstakere. De vil møte digitaliseringsbehovet direkte den dagen de starter i lære eller i jobb. Hvordan skal vi klare å møte samfunnets behov, både i dag og i morgen, uten å bruke digitale verktøy og tjenester for å jobbe mest mulig effektivt?

Mobil workshop

På mobile workshops som denne har vi med et utvalg utstyr som vi viser frem. En workshop tilpasses spesifikt basert på hva slags fag elevene tar og eventuelle ønsker fra læreren.

AVP engasjerer, få har testet dette ut fra før.

Innhold

I dagens sesjon startet vi med VR og demonstrerte JigSpace på Apple Vision Pro. JigSpace er et godt verktøy fordi det tilbyr realistiske modeller, som en jetmotor som kan demonteres og vises som en steg-for-steg-guide eller tutorial.

Vi viste også teknisk tegning, eller 3D-tegning, med Shapr3D. Nordland fylkeskommune har valgt Autodesk Fusion 360 som sin designplattform, og vi vurderer å inkludere dette i våre demonstrasjoner eller tilby onsite-kurs.

Etter teknisk tegning var det naturlig å vise 3D-plattformer hvor man kan finne ferdige 3D-modeller, som for eksempel Makerworld.com eller Thangs.com.

Vi demonstrerte 3D-printere og slicer-programvare ved å starte en print via fjernstyring av vår 3D-printer. Deretter hadde vi en gjennomgang av additiv produksjon og 3D-printing med elevene. Dette er en gruppe som vil ha stor nytte av å forstå mulighetene innen 3D-printing, samt hvor bærekraftig lokal produksjon med 3D-printing kan være – i motsetning til produksjon i Asia, frakt over halve jorden og videre distribusjon her i Nord-Norge.

Ekempel på kortreist og lokalprodusert 3d printet modell.

KI og veien videre

Vi snakket også om kunstig intelligens. ChatGPT er noe elevene allerede kjenner til. Jeg tror likevel ikke de fullt ut forstår hvilken bjørnetjeneste det kan være å la ChatGPT produsere alle svarene deres. Samtidig er det et verktøy de selv må lære seg å bruke gjennom prøving og feiling. Elevene var ikke kjent med løsninger som HeyGen for videooversettelse eller MidJourney for bildegenerering. Dette viser at vi fortsatt bare har skrapt overflaten når det gjelder mulighetene KI kan tilby i skolen.

Avslutningsvis spurte jeg elevene hvordan de opplevde dagen. De svarte at det hadde vært inspirerende og annerledes enn en vanlig skoledag. TECHLAB takker for invitasjonen og ser frem til neste gang. Takker også Ronny Rølvåg for at han muliggjør møtet med oss og videregående skole.

Forrige
Forrige

Hospitering fra videregående

Neste
Neste

Yngre personer med demens