VG2 Ambulansefag fra Sandnessjøen
I dag hadde TECHLAB besøk av 15 stk fra fra Ambulansefag på Sandnessjøen. For en gjeng! Positive, uredde og engasjerte elever.
Noen av elevene hadde sett oss da vi besøkte Sandnessjøen VGS, men det var første gang hos TECHLAB for samtlige.
Agenda
Vi bruker tid på gjennomgang av VR. Blant annet forskjellen på Meta og andre leverandører. Det er jo et kjent er det problemer med GDPR for Metas briller. Vi snakket også endel om forskjellige løsninger fra Norske VR leverandører som Makin’ View, Fynd Reality, Fornix og Connect the Dots.
På Apple Vision Pro er JigSpace sine interaktie guides, eller opplæringsopplegg også aktuelt for VG2 Ambulansefag. Her vise vi hvordan opplæring på en kuvøse kan fungere.
Den selvkjørende roboten MiR200 kom også innom. Snedig nok leverte denne energidrikk til ungdommen, perfekt timet rett etter lunsj. Denne ligner robotene som kjører prøver til labratoriet på St Olavs Hospital i Trondheim, om en noe mindre.
TENSTAR kjøretøysimulatoer er veldig aktuelt for Ambulansefag, selv om Sandnessjøen VGS også har tilsvarende. Dette bekrefter at slike simulatorer engasjerer ungdommen veldig godt. Det bør altså tilrettelegges i stor grad at elever det passer for, får simulatortid.
Test av brannbil med TENSTAR kjøretøysimulator.
KI
Så kom vi til et hett tema, KI. Læreren Bjørn Ivar Jenssen forteller meg at det er lett å oppdage når elevene bruker ChatGPT.
Så jeg utfordret elevene på hvordan de bør bruke store språkmodeller som ChatGPT. Hva med lure ting som dybdeanalyse av flere dokumenter, rettskriving, eller som en sparringspartner for ideutveksling?
Vi var også innom generativ KI video med Kling.AI og Sora. Selv om vi i dag ser at det er KI generert, er dette noen som blir vanskeligere og vanskeligere etterhvert som tiden går.
TECHLAB takker for tiden og laget med denne gjengen engasjerte ungdommer. Ser frem til å jobbe videre med Sandnessjøen og ambulansefag!