Besøk av KVN Nesna

I år som i fjor hadde vi gleden av å ta imot KVN Nesna her på TECHLAB.

Følger innbitt med
Foto TECHLAB, Kay Tomas

Studietur til Mo

De er på Mo for en studietur på universitetet, og før de kom til oss hadde de vært i klasserommet på Nord Universitet og deltatt på en forelesning om Bachelor i økonomi og teknologiledelse.

Elevene jobber med innovasjon og skal i løpet av året både etablere, markedsføre og til slutt legge ned en studentbedrift. Det er en spennende gjeng med mange gode ideer.

Digitale verktøy

Vi tok dem igjennom litt av TECHLABs historie, samt demonstrasjoner av forskjellige løsninger.

Apple Vision Pro

Vi demonstrerte hvordan guider og opplæringsmateriale kan fungere med Apples VR-headsett.

Vi var også innom additiv produksjon og viste dem prosessen med å designe, vurdere materialer, spesifikasjoner, slicing i print-programvare og selve printingen. For anledningen laget vi en “vakker” smykkeskål i “gull”.

Skjermopptak av AR viewer på iPhone med skålen vi senere printet.

Vår selvkjørende autonome robot Munin, en MiR 200, kom kjørende med potetgull, nettopp for å demonstrere hvordan en produksjonslinje kan effektiviseres ved å bruke roboter til å flytte varer fra en lokasjon til en annen. En slik robot er mye billigere enn en fullskala produksjonslinje. Vi viste også hvordan en robots “oppdrag” eller “mission” er instruksjonssettet den handler etter.

Kunstig intelligens (KI) er alltid interessant, og elevene på KVN Nesna er kanskje av generasjonen som kan kalles KI-innfødte. Generativ KI, som ChatGPT, brukes av elevene i dag, men spørsmål om hvilke utfordringer og problemstillinger dagens løsninger for generativ KI bringer med seg, ble diskutert i plenum. Vi var også inne på viktigheten av å være bevisst på motivasjonen til avsender når man doom-scroller på TikTok og Instagram. Hvordan vet vi egentlig hva som er ekte i dag?

Vi kjørte også en live-demo av Digital Tvilling. Vi har foreløpig begrenset data på Nesna, men vi forsøkte å illustrere konseptet om å visualisere åpne data over et stort, interaktivt 3D-kart. Vi viste hvordan en digital tvilling kan brukes som beslutningsstøtte for alle borgere i samfunnet.

Vi takker elevene fra KVN Nesna og deres lærer for deltagelse på workshop!

Forrige
Forrige

Smart city konferanse Vlorë

Neste
Neste

Studentkveld For hele Campus Helgeland