Hvordan treffer teknologi og digitalisering læreplanen?
I dag hadde vi gleden av å ta imot over 20 lærere fra Bodin Videregående i Bodø. Disse lærerne kom fra flere fagområder, blant annet studiespesialiserende, elektro og datateknologi, informasjonsteknologi, medieproduksjon, samt teknologi- og industrifag.
Formål med dagen
Målet med dagen var flerfoldig:
Kompetanseheving: TECHLAB ønsker å forstå lærerne og få innsikt i hvordan de jobber med teknologi og digitalisering.
Kompetansedeling: For å treffe målene i læreplanene må lærerne forstå hva TECHLAB kan tilby.
Læreplanens utfordringer
Læreplanene på videregående er åpne og inneholder mange forskjellige elementer. Det er opp til skolene selv å bestemme hvordan de skal møte de forskjellige punktene i læreplanene. Vår ambisjon var å koble læreplanene til de digitale verktøyene vi har kompetanse på.
Vi ønsker også å forstå læreplanene innenfor spesifikke fag bedre. Forskjellige fag har forskjellige behov og krever tilpassede løsninger. Lærernes kompetanse er essensiell her.
Digital kompetanse til hele fylket
Hvis elektrofag på Bodin finner en god løsning på en utfordring i læreplanen, vil det være sannsynlig at elektrofaget i Sandnessjøen også kan dra nytte av samme løsning. Hvordan deles denne kompetansen i dag? Kan TECHLAB bidra til å spre kunnskapen og suksessen fra prosjekter fra skole til skole?
Workshopens rolle
Workshopen i dag fungerte også som en forventningsavklaring, hvor deltakerne fikk et innblikk i de forskjellige løsningene vi har kompetanse på. Det egentlige målet er å iterere videre på dette formatet og spisse innholdet mot forskjellige fag, noe som igjen vil avdekke løsninger som kan nyttes på alle videregående skoler i hele Nordland fylke.
Det kom flere konkrete eksempler på hva vi kan gjøre videre for å utvikle forskjellige konsepter.
Eksempel på bruk
En mulighet er HMS-trening med bruk av spillteknologi. Følgende er kjerneelementer læreplanen for elektro og datateknologi:
Kjerneelementet omhandler trygge arbeidsrutiner for å unngå farlige situasjoner.
Kjerneelementet om kommunikasjons-, el- og maskinsikkerhet handler om å anvende regelverk for å unngå skader på liv, helse og materiell.
Kan spillteknologi hjelpe med dette?
Ja, det mener jeg absolutt. Det finnes nasjonale leverandører av lærespill som er rettet mot HMS-opplæring som treffer læreplanen i elektro og datateknologi spot on. Løsningen er laget for offshore-bransjen, men kan også brukes i videregående opplæring.
Language possibilities?
Løsningene vi demonstrerer er ofte på engelsk. Er dette en mulighet i stedet for en begrensning? Kan vi se på et tverrfaglig opplegg med for eksempel engelsk og naturfag?
Studiespesialisering og realfag
Realfagene er kjempeviktige – kan man bruke simuleringsteknologi for å trene og se hvordan fysikk påvirker verden rundt oss? Eller kan vi regne på bruddpunkter på materialer vi 3D-printer?
Oppsummering
Hvordan digitalisering og teknologi treffer læreplanen er ikke et lett spørsmål å svare på, men dager som i dag bringer oss og lærerne nærmere et svar. Vi takker for samarbeidet og ser frem til å jobbe videre med Bodin og de aksjonspunktene vi har fra i dag.