Helse og ambulansefag

Dag 2

Onsdag kjørte vi tre sesjoner med helse- og omsorgsfag. Helsefag er noe vi har jobbet mye med mot Nord Universitet.

Den første klassen var VG1 helse- og omsorgsfag. Deretter hadde vi en superrask sesjon med de som går ambulansefag VG2, for så å ha den siste sesjonen med VG1 helse- og omsorgsfag klasse B.

En engasjert elev!
Foto TECHLAB, Kay Tomas Bertheussen

Spennende mulighetsrom

Innenfor helsefag finnes det utrolig mange spennende teknologiske løsninger rettet mot utdanning, trening og simulering.

Kanskje er det fordi helsefagene tradisjonelt sett er gode på simulering og allerede trener mye på denne måten? Kanskje skyldes det at helsesektoren trenger mye arbeidskraft? Eller kanskje leverandørene, utviklere og tilbydere ser et stort mulighetsrom innenfor disse fagene.

Uansett hva som er grunnen, finnes det mange spennende løsninger som kan bidra til et engasjerende læringsmiljø for helsefag, studenter og elever i alle aldre.

Solide norske VR leverandører

Det er flere norske leverandører som utvikler løsninger spesielt rettet mot utdanning og opplæring i helsefag. Leverandører TECHLAB allerede kjenner, har testet løsningene til- og er i kontakt med.

FornixVR er et Trondheimsbasert selskap som er i verdenstoppen når det kommer til interaktive løsninger som går på klinisk terapi og soft skills ved bruk av virtuell virkelighet og kunstig intelligens. Fornix er et utspring fra NTNU-miljøet og er ekstremt fremoverlent med bred kompetanse og solide rekrutteringer.

Et annet initiativ med utspring fra NTNU er Connected Dots som leverer NEWS1, ISBAR og ABCDE trening. Forklart av dem selv:

"... Connected Dots er et opplæringsprogram hvor helsepersonell kan få virkelighetsnær mengdetrening i grunnleggende medisinske ferdigheter, samhandling og kommunikasjon."

Andre løsninger som er langt fremme i verdenssammenheng på medisinsk trening er Oxford Medical Simulation, selv om de riktignok ikke er Norske. OMS har over 100 forskjellige interaktive scenarier til alt fra videregående nivå helt opp til medisinstudiet.

En annen fordel med OMS er at det kjører på laptop, slik at en gruppe kan jobbe sammen om å løse et pasientscenario - i motsetning til når en person har på seg et VR-headsett og løser oppgaven alene.

Her diskuterer gruppen hva som er riktig diagnose med Oxford Medical Simulation.
Foto TECHLAB, Kay Tomas Bertheussen

Human Anatomy VR

Human Anatomy VR fra Virtual Medicine er en god, gammel klassiker som treffer både VG1 helse og oppvekstfag og VG2- ambulansefag. Denne løsningen har vi presentert og snakket om utallige ganger før, og den skal vi fortsette å snakke om.

Her har vi altså en interaktiv løsning, en solid gjennomført app, som kjører på mobiler og VR-headset, hvor lærere kan ta opp video, demonstrere på skjerm eller la elevene selv oppleve VR.

Her tror vi det er store muligheter for læring fra VG1 helt opp til universitetsmiljø. Vi ser frem til å jobbe mer med Human Anatomy VR og de andre løsningene.

Her kan du se vårt dypdykk i Human Anatomy VR

Som alltid tar vi i TECHLAB med oss gode erfaringer og dialog med lærere vi kan fortsette å jobbe videre med.

Samarbeid som dette styrker elevene, lærerne og vår egen kompetanse. For hvert møte vi har, treffer vi læreplanen bedre og bedre.

TECHLAB takker for laget og vi gleder oss til neste kull på høsten.

Forrige
Forrige

Frokostseminar Bytes & Bagels

Neste
Neste

To Sesjoner med elever på Sandnessjøen VGS!