Forskningsdagene
Medical training and Simulation
Den 26. september ble TECHLAB invitert til å delta på forskningsdagene ved Campus Mo i Rana. Målgruppen var elever fra videregående skoler i hele regionen.
Og målet? Det var å vise hvordan helseteknologi, e-helse og digitalisering fungerer i praksis.
TECHLAB er godt kjent med denne problemstillingen og jobber tett sammen med vårt partner- og leverandørnettverk for å forstå mulighetene og kjenne til løsningenes styrker og begrensninger.
TECHLAB var invitert som en foredragsholder, og vi holdt et 15 minutters foredrag der budskapet var å inspirere, engasjere og illustrere hvorfor man bør bruke teknologi og VR til trening, opplæring og simulering.
VR Trening kvantifisert
Tross alt, situasjonsbasert trening i VR er svært effektivt. I PwCs rapport fra september 2022 konkluderes det med følgende:
3.75 ganger så emosjonelt engasjerende som tradisjonell læring.
Man lærer 4 ganger raskere enn ved tradisjonell klasseromsundervisning.
Man er 4 ganger mer fokusert enn de som bruker vanlig e-læring.
Man er 275% så selvikker på de ferdighetene man har tilegnet seg.
Les hele PwC rapportern om VR her.
Uavhengig av PwC rapporten, er dette utvilsomt imponerende statistikk og sterke argumenter for å anvende VR til trening og simulering. Men det er viktig at innholdet på VR-brillene er korrekt. Innholdet må være målrettet og relevant for den som skal lære, og det bør ha minst mulig "teknologifriksjon". Brukerne må føle seg trygge, komfortable og sikre på at de behersker løsningen.
I TECHLAB er vi i dialog med et nettverk av leverandører av VR-løsninger, både norske og utenlandske. Vi har både kompetansen og et leverandørnettverk som våre samarbeidspartnere kan dra nytte av.
DEMOTID
Nok prat! Etter foredraget var det tid for demonstrasjoner! Hvorfor snakke når man kan vise?
Vi demonstrerte flere potensielle løsninger:
Human Anatomy VR fra Virtual Medicine
VR kurs fra Making View med ABCDE i fokus
Hololens 2 med Remote Assist
Alle demoene engasjerer, er lette å forstå og brukervennlige nok til at man kan ta dem i bruk etter kun en kort introduksjon.
Erfaringer fra dagen
Stig Julian Kristiansen (sees i bildegalleri, nederst til høyre) elev fra KVN Nesna, VG1 IT og medieproduksjon, sier
Jeg har interesse for medisinske fag, så dette engasjerer selv om jeg studerer IT og medieproduksjon. Forventningen til dagen var at den skulle være underholdende, og det var den. Det er viktig at dere i TECHLAB er her for å hjelpe med å navigere i dette fagfeltet og for å vise løsninger som de dere viste i dag.
Martin Kvanndal, som er lærer i helse- og oppvekstfag, har med seg klasse 1B fra Polarsirkelen videregående skole, sier:
Martin Kvanndal,
lærer i helse- og oppvekstfag
Jeg tror elevene hadde forventninger om å se hva som er det nyeste innenfor helse teknologisk utvikling. Ikke bare innenfor helse, men også innenfor alle yrkesgrupper.
Jeg mener dagen i dag oppfylte elevenes forventninger.
📷 Kay Tomas, TECHLAB
Han sier videre;
Hos oss har vi 8 VR-briller (Meta Quest 1) som vi ikke får brukt på grunn av GDPR-problematikk. Vi ønsker å ha en økt dialog med flere, både på skolen og eksterne om hvordan vi kan løse dette.
GDPR problematikken rundt Meta er kjent, og noe vi jobber aktivt med å oppklare hvordan kan løses. Uansett bruker man klasse-sett med VR briller, uten individuelle brukere - noe som gjør eventuell ondsinnet data som samles inn, ugyldig eller av dårlig data-kvalitet.
Vi i TECHLAB er fornøyde med dagen og ser frem til å møte flere inspirerte videregåendeelever i fremtiden.
Faktaboks, forskningsdagene:
Forskningsfestival for alle i 12 dager over hele landet
Du får ny kunnskap på nye måter
Forskerne kommer til deg – på torg, i buss og båt, på kafé og i kjøpesenter
Du kan bestille en forsker til klassen eller bedriften
Du kan være med på et eksperiment eller et foredrag
Alt er gratis!